torsdag den 20. september 2012

Stor toilettaske med skjult lynlås

Nå.. det var jo lige det hængeparti med den toilettaske!!

Da jeg syede DENNE toilettaske ville jeg gerne sy så tæt på lynlåsen som muligt. Måske kom jeg også lidt for tæt på og jeg blev derfor nødt til at prøve en anden mulighed: At skjule lynlåsen helt! 
Fremgangsmåden er næsten den samme.. og så ikke helt alligevel.

Jeg har bruge stof på ca. 25*40 cm.

De to stykker stof skal ikke være lige store. Yderstoffet skal være ca. 3 cm længere end foret.

Stryg et ombuk i den ene ende af begge stykker stof. Ombukket på yderstoffet skal være ca. 1 1/2 cm mens det på inderstoffet kan nøjes med at være ca. 1/2 cm. 

Derefter lægges vrang mod vrang så foret er ca. 1/2 cm kortede end yderstoffet. Kan evt. sættes fast med nåle undervejs.

Det samme gøres i modsatte side så ombukket er lige stort i begge ender.

Mellem de to lag stof sættes lynlåsen ned så den lige akkurat når til yderstoffet. Den vil derved kunne lynes uden at kunne ses.  Sæt fast med nåle.

Gentag på modsatte side.

Prøv efter om ombukkene passer ved at lyne lynlåsen. Er lukningen ikke helt lige, rettes det til nu.

Derefter syes lynlåsen fast.

OBS sættes nålene i på denne måde som jeg har gjort det, er det vigtige at de fjernes inden man når til nålen med symaskinen. Ellers er sandsynligheden for en knækket symaskinenål ret stor.

Herfra er det samme fremgangsmåde som den lille toilettaske:
Vend toilettasken på vrangen. Lav et indbuk i begge sider med lynlåsen i midten.

Sy en ligeudsting i begge ender. Omkring lynlåsen bruges hånddrejet da der igen ellers vil være stor sandsynlighed for en knækket symaskinenål.

HUSK at lyn lynlåsen OP inden den anden ende syes sammen. Ellers vil man ikke kunne vende toilettasken til sidst.

Skal det være ekstra tjekket kan man sy et skråbånd over sammensyningen, så man ikke ser dette på indersiden.

Jeg har desuden syet et "rig rag" bånd på samtidig med lynlåsen.


Og så er den færdig.

1 kommentar:

  1. Du får virkelig arbejdet med de tasker. Meget inspirerende ;)
    Hygge Stine

    SvarSlet

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.