mandag den 17. september 2012

Filt - niveau 3: Rummelig

Efter undervisningen i torsdags blev jeg nødt til at prøve nogle flere filt ting af. En af disse ting var "den rummelige form" som Mette (min underviser) fortalte var næste niveau af filtningen..

Jeg ville derfor prøve kræfter med en lille filtet taske. 


Her er min proces:
Jeg startede med at lægge bobbelplast dobbelt (boblerne udad) og derefter klippe formen på tasken.  

Derefter lagde jeg uld omkring bobbelplasten i tynde lag. I kanterne prøvede jeg at undgå, at der samlede sig en kant. Omvendt skulle laget af uld også være lige så tykt som rundt om resten af bobbelplasten. 

Derefter gik jeg igang med at filte ulden. Det kan du læse mere om HER og HER

Efter filtningen så det sådan her ud.
Den er lidt skæv i toppen...

.. hvilket er ok, da toppen alligevel klippes af til åbningen. Eventuelt skævheder kan derfor klippes lige her.



Som det måske kan ses på et af billederne ovenover var der en lille dims af uld som jeg ikke havde fået filtet HELT med ind.
Den kan naturligvis ikke bare hænge og "flagre" så jeg fandt min nålefiltesæt frem. Dette sæt købte jeg for et års tid siden i Søstrene Grene til 10-15 kr.

Jeg satte pladen ind i den åbning jeg lige havde klippet og begyndte at nålefilte den lille ulddims ind i resten af filten.

Efter tørring af filten var jeg klar til at sy tasken.

Jeg klippede to stykker stof til foer. De skal være 1/2 cm mindre end tasken i buen, men 1 cm mere i toppen.
Stoffet lægges ret mod ret og syes sammen i buen. Derefter zig zaggede jeg buen (som netop var blevet syet sammen) og kanten (hvor lynlåsen skal syes i)


Jeg prøvede efter om foret passede i filten og målte derefter af hvor stoffet skulle bukkes ned. Kanten af foret stryges inden det igen sættes ned i filten.

Lynlåsen sættes mellem de to lag (filt og stof) og syes sammen med en ligeud-sting. Jeg valgt her en pink sting som er samme farve som foret.

Så kom det til at se ud på denne måde.

I lynlåsen satte jeg en lille, filtet, pink boldt fast med en grå tråd.

Og så er tasken færdig og klar til brug.



4 kommentarer:

  1. Hvor er den blevet flot Louise ;)

    SvarSlet
  2. Tak stine. Jeg er nu også selv godt tilfreds.. selvom filten godt kunne have været lidt tykkere.
    Men det ved jeg jo så til næste gang.
    Som et førstegangsprojekt er jeg glad for at det lykkedes.

    SvarSlet
  3. Hold fast den er fin ;)
    Altså Louise, du laver simpelthen så mange lækre sager ;)

    SvarSlet
  4. Tak for det Lena. Altid dejligt med lidt positiv feedback.

    SvarSlet

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.