søndag den 16. september 2012

Filt - niveau 2: Flade

Som overskriften også indikerer, lavede vi andet filt end bare bolde i torsdags. Vi skulle nemlig også prøve kræfter med en filtet flade. 
Jeg havde ikke prøvet dette før så det gav lidt flere spørgsmål. "Hvor tyk skal filten være inden der kommer sæbevand på?" var et af de første spørgsmål som vi blev aktuel. Og som svar.. Ret tyk!


På bobbelplast (med boblerne opad) lægges mange tynde lag uld i cirka den form der ønskes.


Ovenpå lægges farvet uld

Sådan så undervisningslokalet ud da vi gik til frokost..

Når "billedet" er som man ønsker det, lægget et tyndt net i nylon over ulden.

Der hældes lidt sæbevand på midten. Med små roterende bevægelser trykkes ulden med fingrespidserne.

 Her er jeg gået i gang med processen på min egen uld

Ideen er at jeg vil prøve lidt forskellige ting af. Hvordan bliver det når man laver prikker, striber, form og skarpe kanter??

Efter alt filten er blevet vådt skal den have lidt mere arbejde. Her er jeg i gang med "kaste ned i bordet" processen.

Når ulden er filtet helt sammen skal alt sæbevandet vaskes ud.
Her er den klar til tørring. Jeg havde mest problemer med prikkerne. Der faldt et par stykker af undervejs.

Lige nu tænker jeg at det stykke med striberne fint kunne klippes af og bruges til en lille taske-ish agtig ting.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.