lørdag den 13. oktober 2012

HOME (made) SWEET HOME

Jeg valgte at mit HOME projekt skulle være et sengetæppe (Og jeg har fået tilladelse fra Mette!!).


Her er der et lille udsnit af tæppet. 

Til at starte med lavede jeg skitser over hvordan trekanterne kunne se ud og blive placeret i forhold til hinanden.

Jeg ville lave modellen nederst i midten.

Derefter måtte jeg lave en sytest.. bare for at se om jeg kunne finde ud af det med trekantet patchwork. Prøvekluden blev til en sutteklud. Den kan du se HER.


Efter prøvekluden gik jeg i gang med sengetæppet. Først skulle jeg dog måle ud hvor stort tæppet skulle være. 
Sengen måler 80*160. Tæppet skal helst være lidt større end sengen. Derudover går der også lidt til syningerne. Lavede jeg trekanterne 30*45 vil sengetæppet inden sammensyningen blive 90*180.


Jeg bruger skabeloner til at tegne op på stofferne.  
Jeg lavede både en skabelon til "midterstykkerne" og "sidestykkerne". De er lavet i pap.


Når de lægges på stoffet bliver det nemt at tegne trekanterne præcist op. Og det er MEGET VIGTIGT at de er præcis lige store. Det er ikke her man skal bruge øjemål.

Derefter er det bare at klippe og flytte rundt til man er tilfreds med farvefordelingen.

Og så skal der sys.
Man syer trekanterne sammen i baner der derefter banerne sammen. Igen er det VIGTIGT AT LAVE SAMME SØMRUM på alle syninger.

Er man omhyggelig med at klippe trekanterne og sy banerne, så vil banerne passe sammen. Og så er det slet ikke svært at sy patchwork.

Her er det endelige resultat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.