mandag den 11. februar 2013

Fuglehus i pileflet.. eller en proces??

Weekenden stod på pil. 
Jeg har nemlig fået den fuldstændig skøre idé at mit fuglehus måske skal laves i pileflet. (Det skal lige siges, at jeg aldrig prøvet at flette i pil før.) 

Jeg var ude på skolen i fredags for at få lidt tip fra Kurt. Jeg fik også lov til at låne et par bøger med. Og haleluja for det. For hold nu op hvor var jeg på udebane. 

En af bøgerne hed noget i stil med "Pileflet - til gavn og glæde" og den burde have haft underteksten "hvis du da ikke når at få et hysterisk anfald først."

Der sidder nok nogle pileflettere som vil få sig et grineflip over mine "fuglehuse". Men alt taget i betragtning, så synes jeg faktisk at det blev sådan ok (totalt selvbedrag). 
Og de er jo ikke færdige endnu. Jeg mangler stadig at flette kanterne.. på en eller anden sej måde! 


Pil ligger i blød. 

Starten på en D formet såkaldt "ostebund".

Kanterne begynder at knække for mig. Gætter mig til at de ikke har ligget i blød længe nok.


Kanterne sættes på.

Bunden er færdig. Jeg lader kanterne stå til at kunne flette noget andet (stof, garn el.lign) imellem.

Jeg påbegynder endnu et fuglehus.

Som har rund bund..


Og rangleflettede kanter


Her er kurven fra siden. Det så fint ud på billedet i bogen. Men jeg kan godt se at det ikke er lige fint hele vejen på min udgave.

Jeg prøver at lave endnu en bund.. som jeg har en idé om måske på en eller anden måde skal være et låg.

Jeg går nu i gang med tredje forsøg.  Samme slagt bund men dog med buede sider. De pil der buges til at lave krydset med skal derfor være lange og bruges til at flette siderne med. Men da jeg nåede dertil at pilen blevet tør og begyndte derfor at knække. 

Det endte derfor med en lappeløsning. Også fordi jeg på nuværende tidspunkt var løbet tør for pil. 

Jeg kunne faktisk rigtig godt lige teknikken i pileflet. Jeg er bare samtidig virkelig irriteret over hvor dårligt mit resultat blev. Jeg må se hvad jeg kan få ud af det.. eller om jeg skal revurdere mit projekt.

1 kommentar:

  1. Det ser som altid godt ud Louise. Jeg glæder mig til at se hvad det ender ud med ;)

    SvarSlet

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.