tirsdag den 9. april 2013

Skoletilknytning - broderi workshop

Mål for dagen:
  • Lære at lave korssting
  • Prøve at designe sin egen fugl/fuglehus
Fælles mål:

  • Udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssig arbejde
  • Fremstille produkter med udgangspunkt i egne idéer
  • Formgive og fremstille tekstile produkter
  • Beherske håndværksmæssig teknik (korssting)
  • Kende relevante fagudtryk

For at nå disse mål, skulle eleverne først designe en fugl på en perleplade.
Derefter lærte de at lave korsstinget, og kunne derefter brodere deres fugl som korssting.







Faglig læsning: Link til FAGLIG TEKST og ORDFORKLARING

Observationer omkring læring og læreprocesser:
Generelt set kunne eleverne nemt oversætte perleplademønsteret til korsstingsmønsteret. De lærte både at designe en fugl ved hjælp af perlepladerne, og at korsstingsbrodere.
Det der især voldte eleverne problemer var når de skulle brodere diagonalt og derfor ikke kunne lave korsstingene i rækker.




Eleverne opfyldte derfor de to mål for dagen.
Læsningen af den faglige tekst blev nedprioriteret, så elevernes kender derfor kun få fagudtryk og meget lidt til den historiske brug af broderiet.

Vi mener at eleverne havde stor glæde af, at kunne fordybe sig i teknikken og få mulighed for at designe deres eget broderi med farver og form.
Der var stor koncentration og arbejds-iver hos alle pigerne (vi måtte tvinge dem til at holde frokost).


Der var 5 piger til 2 lærere (Clara og jeg) hvilket gav os mulighed for nemt at hjælpe og støtte pigerne i processen. Der var derfor ikke frustationer undervejs som man ellers kunne forvente der ville opstå ved undervisning af en hel klasse.

Dagens resultater:

Herunder er hver enkelt elevs perleplade og korsstingsbroderi (så langt som de nåede).

Linda:

Siri:

Malou:

Natascha:

Melissa: 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.