- Lære at lave korssting
- Prøve at designe sin egen fugl/fuglehus
- Udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssig arbejde
- Fremstille produkter med udgangspunkt i egne idéer
- Formgive og fremstille tekstile produkter
- Beherske håndværksmæssig teknik (korssting)
- Kende relevante fagudtryk
For at nå disse mål, skulle eleverne først designe en fugl på en perleplade.
Derefter lærte de at lave korsstinget, og kunne derefter brodere deres fugl som korssting.
Faglig læsning: Link til FAGLIG TEKST og ORDFORKLARING
Observationer omkring læring og læreprocesser:
Generelt set kunne eleverne nemt oversætte perleplademønsteret til korsstingsmønsteret. De lærte både at designe en fugl ved hjælp af perlepladerne, og at korsstingsbrodere.
Det der især voldte eleverne problemer var når de skulle brodere diagonalt og derfor ikke kunne lave korsstingene i rækker.
Eleverne opfyldte derfor de to mål for dagen.
Læsningen af den faglige tekst blev nedprioriteret, så elevernes kender derfor kun få fagudtryk og meget lidt til den historiske brug af broderiet.
Vi mener at eleverne havde stor glæde af, at kunne fordybe sig i teknikken og få mulighed for at designe deres eget broderi med farver og form.
Der var stor koncentration og arbejds-iver hos alle pigerne (vi måtte tvinge dem til at holde frokost).
Dagens resultater:
Herunder er hver enkelt elevs perleplade og korsstingsbroderi (så langt som de nåede).
Linda:
Siri:
Malou:
Natascha:
Melissa:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Tak fordi din kommentar.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentarer.